RTC provincie Antwerpen vindt de weg naar Geel!

Op 12 juni 2018, over deze onderwerpen: Onderwijs, tewerkstelling
RTC

Het Regionaal Technologisch Centrum (RTC) bouwt mee aan kwaliteitsvol onderwijs op het snijvlak tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Het RTC wil dat het klikt tussen school en werkplek, zodat ze elkaar versterken en beter maken. Door lokale bedrijven, technisch onderwijs en andere relevante partijen bij elkaar te brengen, ontstaat een resultaat dat méér is dan de som van de delen.

Per provincie wordt slechts één RTC toegestaan, voor de provincie Antwerpen zal het RTC zijn hoofdzetel vestigen in het BEMT-gebouw, aan de ringweg van Geel.

Een RTC gaat een veelheid van samenwerkingen aan met tal van partners uit de onderwijs- en opleidingswereld en uit het bedrijfsleven. Zo zal ook bij de uitrol van 'duaal leren', een regionaal technologisch centrum een belangrijke rol kunnen opnemen. Sommige jongeren leren niet alleen op school, maar ook op de werkplek, ze doen graag onmiddellijk werkervaring op en kunnen zo soms makkelijker een job vinden.

De technische scholen van vandaag zijn niet meer de vakscholen van vroeger! Wie naar een technische school gaat heeft een sterk profiel op de arbeidsmarkt en wordt meer gewaardeerd dan ooit.

Dat het RTC zijn weg vindt naar Geel doet bijzonder deugd. Als stad met meer dan 15.000 leerlingen en studenten die we dagelijks over de vloer hebben, is een sterk en goed uitgebouwd RTC een verrijking voor onze kennisinstellingen en voor de regionale bedrijfswereld.

Onlangs werd de bouw van een waterzuiveringsinstallatie op basis van een kokosbiobed voorgesteld bij het VITO in Mol. Ook leerlingen van onze scholen in Geel namen deel aan dit project dat door RTC Antwerpen werd uitgewerkt en werd begeleid.