Stadsbestuur steunt CDO KOGEKA in taalproject

Op 19 oktober 2015, over deze onderwerpen: Onderwijs, tewerkstelling

Het stadsbestuur van Geel ondersteunt het departement deeltijds onderwijs van KOGEKA in een project om jongeren met een taalachterstand in sneltempo klaar te stomen voor de reguliere arbeidsmarkt. Via een tewerkstelling binnen verschillende stadsdiensten worden de arbeidsrijpe jongeren ondergedompeld in een taalbad en een reële werksituatie.

Met het project ‘Nederlands werkt!’ kiest CDO KOGEKA voor een proactieve aanpak. Het schepencollege van Geel wil het project alle kansen geven door de medewerking van de stadsdiensten.

Tijdelijke tewerkstelling

De jongeren worden niet aangeworven door het stadsbestuur, ze verblijven tussen één en maximaal zes maanden op een specifieke dienst. In die tijdsperiode wordt gefocust en geëvalueerd op taal: begrijpen van instructies, gebruik van specifieke begrippen of vragen kunnen stellen indien er onduidelijkheden zijn. Na dit project stromen deze jongeren door naar een reguliere tewerkstelling.

Inspelen op verwachte problemen

Voor jongeren die kiezen voor de combinatie ‘onderwijs en werken’, biedt het centrum deeltijds onderwijs een degelijke inhoudelijke vorming, zowel op school als in een bedrijf. In de context van de vluchtelingenstroom voorzien het centrum en het stadsbestuur op termijn ook in Geel een grotere instroom van jongeren met een taalachterstand.  De ervaring leert dat deze taalachterstand het lastig maakt voor jongeren om een geschikte job te vinden. Vooral problemen met communicatie en mogelijke veiligheidsproblemen maken een tewerkstelling moeilijker.

Het project : “Nederlands werkt!” is een win-win-win: In de eerste plaats voor de jongeren maar ook voor de bedrijven. Zij krijgen niet alleen gedreven jongeren op hun werkvloer met de juiste arbeidsattitudes, maar ook met de nodige taalkennis. Ook voor de Geelse stadsdiensten is dit een verrijkend project.

Bron : Stad Geel

Bart Julliams, Schepen van tewerkstelling