Zwerfkattenproject

Op 15 november 2015, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn
zwerfkattenproject in Geel

Waarom is de aanpak van het zwerfkattenprobleem belangrijk?

Een woordje uitleg  :

De oorsprong van het “ probleem  zwerfkat” is te vinden bij een huiskat die niet werd gesteriliseerd.  Als je weet dat een zwerfkat gemiddeld 4 tot 6 jaar oud wordt, en in die tijd een veertigtal kittens kan voortbrengen, die op hun beurt ook voor nakomelingen zorgen, dan wordt al snel duidelijk dat, zonder bijkomende maatregelen, over populatie dreigt. Behalve veel dierenleed, kan dit eveneens leiden tot overlast.

Daarom is het belangrijk dat niet enkel de echte zwerfkatten worden gesteriliseerd/gecastreerd, maar ook de huiskatten.  Dit gezien je nooit zekerheid hebt dat deze niet eens ontglippen of ongewenst bezoek krijgen.

Ben Weyts heeft voor Vlaanderen een ‘Kattenplan’ uitgewerkt, dat vorig jaar in werking trad.

Dit plan heeft  ongetwijfeld een belangrijke rol gespeeld in de sterke terugval van het aantal katten dat in een asiel terechtkwam (-21 %) en noodgedwongen geëuthanaseerd moest worden (-46 %).

Wat betekent dit Kattenplan

Vandaag  is het verplicht om jonge katjes te identificeren en te steriliseren voor verkoop. Bedoeling was de (zwerf)kattenpopulatie onder controle te brengen. Volgens critici zou de maatregel zorgen voor een toestroom aan gedumpte katjes. “Maar sinds de invoering ervan realiseren we een opvallende daling. Hopelijk zet die zich nu verder door. Want elke kat die geëuthanaseerd moet worden, is er nog altijd een te veel”, dixit minister  Weyts.

Diervriendelijk

Dit kattenplan is zeer diervriendelijk.  Dit gezien zwerfkatten  door de sterilisatie / castratie in hun eigen leefgebied kunnen blijven. Ze worden niet geëuthanaseerd en hoeven niet noodgedwongen in gevangenschap te leven.  Kattinnen hoeven hun jongen niet langer in ongunstige omstandigheden

groot te brengen. Katers voelen minder de behoefte een groot territorium te verdedigen. Doordat de levensstijl van steriele katten ‘rustiger’ is (minder vechten, geen paringsdrang ) verbetert de conditie van de katten.

Geel gaat nog een stap verder

Met behulp van vrijwilligers is volgend programma opgestart :

> vangbakken plaatsen

> de dieren bij vangst naar één van de deelnemende dierenartsen brengt voor   sterilisatie / castratie.

> de dieren na behandeling terug brengt naar de vangplaats

> een tamme (huis-)kat onmiddellijk bevrijden uit de vangkooi

Jarenlang onderzoek wees uit dat terugplaatsen efficiënter is dan wegvangen, want hier zal snel een andere groep aandienen. Bij terugplaatsing wordt hun territorium gevrijwaard van andere bezoekers.

De stad Geel stelt jaarlijks een budget ter beschikking voor sterilisatie en castratie.  De behandelde katten krijgen een knip in het oor en worden teruggeplaatst in hun vertrouwde omgeving.

De vangacties worden uitgevoerd door vrijwilligers van ' t Geels Hart voor Dieren.

Een zwerfkat in mijn tuin, wat nu?

Contacteer :  Ilse.laeremans [at] geel.be of 014/566022 . Geef je naam, adres, telefoonnummer, e-mail en het aantal zwerfkatten door.

U kan ook helpen door vrijwilliger te worden.