Geel bedankt zijn zwerfvuilvrijwilligers

Op 21 maart 2016, over deze onderwerpen: Milieu en duurzaamheid, Verenigingsleven

Op dinsdag 16 maart trakteerde Bart Julliams, schepen van Milieu (N-VA) en burgemeester Vera Celis de zwerfvuilvrijwilligers op een receptie in het cultureel centrum.
Deze mensen zetten zich in om in onze straten en wijken het zwerfvuil te verwijderen. Zo dragen ze bij tot een schonere omgeving en het algemeen welbevinden van de bevolking.

Voor hun inzet ontvingen de netheidsverantwoordelijken een meer dan welverdiende cadeaubon . Voor elke kilometer die de verenigingen 3 maal jaarlijks zwerfvuilvrij maakten werd hen  50 EUR uitbetaald. Vorig jaar telde Geel 46 netheidsverantwoordelijken, die in totaal 55 km wegen opruimen.  Zes verenigingen namen in totaal 101 km wegen onder handen. In totaal verzamelden ze 2,5 ton zwerfvuil.
We zien hier de laatste jaren een gestage stijging door het volgehouden sensibiliserende beleid.

Zo ook zet onze schepen volop in op de jeugd. Eerder deze maand was er een project van de  jeugdverenigingen om hun directe omgeving eens goed proper te krijgen, dat werd sterk ondersteund door onze milieudienst.
Samen met de plaatselijke verantwoordelijken van de Basisschool de Zeppelin initieerde hij een project waar de jongeren een banner mochten ontwerpen die dan door de stad werd gerealiseerd en opgehangen op een zichtbare strook die vaak onder het zwerfvuil bedolven ligt. Dit project krijgt zeker nog navolging. Uiteraard gaat onze schepen regelmatig zelf op pad met stok en zak en neemt hij deel aan sensibiliseringsacties van IOK. Typisch voor onze N-VA mandatarissen die graag zelf ook de handen uit de mouwen steken.

Tenslotte gaat het handhavingsbeleid onverdroten verder. Onze gemeenschapswachten samen met de andere stadsdiensten treden op bij elke melding. Ook de pakkans verhoogt steeds meer. Er worden dan ook consequent GAS-boetes uitgeschreven en in het geval van sluikstorten worden ook de opruimkosten doorgerekend naar de overtreder.