N-VA Geel tegen aansluiting bij Statiegeldalliantie

Op 14 februari 2018, over deze onderwerpen: Milieu en duurzaamheid
Zwerfvuil

Tijdens de laatste gemeenteraad werd het voorstel geopperd om de stad Geel te laten aansluiten bij de statiegeldalliantie, een organisatie die in Vlaanderen statiegeld wil invoeren op drankverpakkingen. Als het van N-VA Geel afhangt, zal dit niet gebeuren. Statiegeld verhoogt namelijk de administratieve kost voor drankenhandelaars, die dit op hun beurt weer zullen doorrekenen in de prijs aan de consument. De consument zal bovendien meer gestimuleerd worden om over de grens zijn drank te gaan kopen. N-VA Geel maakt al werk van andere initiatieven om zwerfvuil te verminderen.

De Statiegeldalliantie wil druk uitoefenen op de Vlaamse Regering zodat zij statiegeld invoert op drankverpakkingen zoals blik en PET-flessen. N-VA Geel vindt dat statiegeld geen lokale bevoegdheid is en op Vlaams niveau moet bediscussieerd worden. Bovendien stellen wij ons ook enkele inhoudelijke vragen bij het voorstel.

Bijkomende lasten en kosten

Vandaag kunnen Gelenaars deze flessen tweewekelijks buitenzetten in de PMD-zak aan de eigen voordeur, waar die door de ophalers van IOK opgehaald wordt. Na een invoering van het statiegeld zou de Gelenaar de blikjes en PET-flessen zelf terug naar de winkel doen. Bovendien kan je de flessen en blikjes dan ook niet samendrukken omdat de statiegeldmachine de barcode moet kunnen lezen. Het wordt dus veel omslachtiger om het afval kwijt te geraken, waardoor de kans op recyclage van die verpakkingen afneemt en de kans op sluikstorten alleen maar toeneemt.

Daarbij wordt voor alle burgers de initiële prijs verhoogd met het statiegeld bedrag (waarschijnlijk 0,50€). Bovendien leidt dit ook tot extra administratieve en logistieke lasten voor de Vlaamse bedrijven in de drankensector. Dit extra werk zullen de bedrijven heel waarschijnlijk doorrekenen in de prijs, met als gevolg een extra prijsverhoging voor de consument. De invoering van statiegeld is dus een zeer asociale maatregel. Water en andere dranken worden duurder voor iedereen in een poging om een kleine groep mensen aan te sporen om hun afval in de vuilbak te gooien in plaats van op straat.

Ook vanuit geografisch standpunt is het invoeren van statiegeld een dom idee. Geel ligt dicht bij de Nederlandse grens en door het invoeren van statiegeld zullen meer en meer Gelenaars gestimuleerd worden om hun dranken in Nederland te gaan halen. Hoe meer drank men in het buitenland koopt, des te meer verliezen zullen onze eigen Vlaamse bedrijven in de drankensector ondervinden, die geen afzetmarkt meer vinden voor de eigen producten. Bovendien voeren we dan ook het afval vanuit het buitenland in en zullen we in het buitenland aangekochte blikjes en PET-flessen langs onze wegen vinden.

Tegen zwerfvuil bestaan betere alternatieven

De Statiegeldalliantie wil statiegeld invoeren om de hoeveelheid zwerfvuil te verminderen. Echter, het zwerfvuil in Geel is veel meer dan enkel blikjes en PET-flessen. Deze aanpak zal er volgens N-VA Geel niet voor zorgen dat de kosten die onze stad moet doen om het zwerfvuil te bestrijden en te verwijderen zullen verminderen. Dat wordt ook bewezen door praktijkvoorbeelden zoals in Kopenhagen, waar er statiegeld op deze verpakkingen van toepassing is en waar de kosten voor de bestrijding en ophaling van zwerfvuil even hoog zijn als die in de stad Antwerpen. Belangrijk weetje is daarbij dat het statiegeld daar wordt betaald door de ondernemingen (en dus niet de burger) en dat afhankelijk van hun inspanningen ze een belastingkorting kunnen krijgen gemeten naar het resultaat.

N-VA Geel is echter wel tevreden dat er aandacht gegeven wordt aan het probleem van zwerfvuil. Deze legislatuur zet het bestuur en dan met name onze burgemeester Vera Celis en Schepen Bart Julliams immers volop in op het bestrijden ervan. Het laatste wapenfeit is de “gekke-koe” campagne en net daarvoor het mooi-makersproject waar we in Geel erg sterk inzetten op handhaving en het verhogen van de pakkans. Nadenken hierover om te komen tot een aanpak die lokaal wel kan werken en een debat erover voeren om te komen tot een brede en geïntegreerde aanpak zijn we zeker genegen.