N-VA Geel zet in op behoud en bereikbaarheid van trage wegen

Op 28 oktober 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Trage Wegen

Trage wegen zijn niet enkel een handige doorsteek voor wandelaars en fietsers, ze dragen ook bij tot de charme en het karakter van Geel. Jammer genoeg zijn vele trage wegen in de loop der jaren overwoekerd of zelfs verdwenen. Daarom maakt onze N-VA-schepen Bart Julliams sinds 2013 werk van het in kaart brengen en openstellen van trage wegen. Dankzij de inspanningen van onze schepen, zal Geel het nieuwe Vlaamse decreet Buurtwegen een stapje voor zijn.

De laatste decennia zijn trage wegen, of ‘zandpadjes’, in Vlaanderen nogal verwaarloosd. Steden en gemeenten betrekken de trage wegen nauwelijks in hun gemeentelijke beleid. Daarom begon onze Geelse N-VA-schepen Bart Julliams in 2013 met het poten zetten van een ambitieus programma rond de trage wegen. Dit beleid zet voornamelijk in op 3 grote pijlers: participatie, regelgeving en sensibilisering.

Participatie: in kaart brengen van trage wegen

In samenwerking met de vzw Regionaal Landschap Grote en Kleine Nete werd al een deel van de trage wegen in Geel in kaart gebracht. Vrijwilligers werden ingezet om een inventaris op te maken met informatie over onder meer de ondergrond en de bereikbaarheid van de Geelse trage wegen. Ook de Geelse N-VA-mandatarissen Lea Neyens, Benny Eyckmans, Patrick Engelen, en Pieter Cowé deden hierbij hun duit in het zakje. Er werden ook gesprekken aangeknoopt met de landeigenaars en omwonenden. Ook werden er linken gelegd met natuur, recreatie en toeristische troeven.

Een eerste deel van Geel is intussen al volledig in kaart gebracht. Binnenkort zal ook de toestand in de rest van Geel afgewerkt worden. Op basis van deze informatie zal onze schepen bekijken hoe deze trage wegen, indien nodig, toegankelijker kunnen worden gemaakt, en hoe ze als volwaardige onderdelen kunnen worden ingekapseld in de Geelse fiets- en wandelinfrastructuur.

Regelgeving: een stapje voor op de Vlaamse regelgeving

Binnenkort zal onze Vlaamse regering het nieuw Vlaams decreet Buurtwegen lanceren. Dit decreet vervangt de oude Wet op de Buurtwegen uit 1841, dat sindsdien nauwelijks is aangepast. Het nieuwe decreet breidt de bevoegdheden van de gemeenten uit. Het geeft gemeenten meer mogelijkheden om de trage wegen in te passen in hun gemeentelijke beleid inzake, ruimtegebruik, mobiliteit en toerisme.

Bart Julliams is het Vlaamse beleid echter al een stapje voor. In het nieuwe beleidsplan Ruimte Geel, is nu al een duurzame inkapseling van de trage wegen ingeschreven. Ondertussen werden tientallen trage wegen ook al opgewaardeerd, via onder andere het aanleggen van rustplaatsen en aanplantingen gericht op de passant.

Sensibilisering: de Dag van de Trage Weg

Op zondag 15 oktober werd in Geel de 5de Dag van de Trage Weg georganiseerd. Ieder geïnteresseerde kon die dag samen met een stadsgids de verschillende ‘trage wegen’ in het centrum van Geel gaan verkennen, zoals de gekende ‘Paddekes van de post’. Op die manier wordt de Gelenaar geïnformeerd en betrokken bij het beleid rond de trage wegen.