Oude Geelse stadsbrouwerij vanaf maandag weer open

Op 17 december 2017, over deze onderwerpen: Cultuur, Stadsontwikkeling, tewerkstelling
Opening brouwerij

In de Nieuwstraat bevindt zich al meer dan 100 jaar de oude brouwerij ‘Aerts’. Tijdens het opstellen van het bestuursakkoord in 2013 zette N-VA Geel een nieuwe ingebruikname van de brouwerij op de agenda. Vanaf maandag zal de brouwerij weer elke dag open zijn. De toekomstige uitbaters, de Duitse brouwmeesters Roman Becker en Gerd Siebel, zullen er naast eigen gebrouwen bieren ook streekbieren en streekproducten aanbieden.

Ter hoogte van de parking in de Nieuwstraat werd in 1909 een bierbrouwerij opgericht door de gebroeders Louis en Karel Aerts. De brouwerij werd echter alweer gesloten in 1914, toen de Duitse bezetters de brouwmaterialen opeisten.

Dankzij de inspanningen van N-VA Geel werd de heropening van deze brouwerij bij de opmaak van het nieuwe bestuursakkoord in 2013 weer op de politieke agenda gezet. Op die manier wil N-VA Geel werk maken van de verdere stadsontwikkeling en van het creëren van een nieuwe toeristische trekpleister voor onze stad. De brouwerij kan ook een enorme opsteker betekenen voor de lokale economie.

Via een aanbestedingsopdracht werd op zoek gegaan naar nieuwe uitbaters. Uiteindelijk konden de Duitse brouwmeesters Roman Becker en Gerd Siebel de beste voorwaarden voorleggen. Zij zullen in de oude brouwerij een eigen bier brouwen en samenwerken met de lokale bierbrouwers. Op zaterdag 16 december vond al een openingsreceptie plaats, waarop ook verschillende N-VA-mandatarissen aanwezig waren. Vanaf maandag 18 december zal de nieuwe brouwerij officieel geopend worden.