Stadsarchief Geel speurt naar verleden Engels Kamp

Op 19 juli 2015, over deze onderwerpen: Verenigingsleven

In het kader van de ontwikkeling van het speelbos doet Bart Julliams (N-VA) vandaag een warme oproep naar INFO OVER DE GESCHIEDENIS VAN HET ENGELS KAMP. Bart wil dit gebruiken om de koude oorlog en de betekenis ervan te vertellen naar onze jongeren... meer dan ooit leven we in een wereld waar we niet mogen vergeten wat was...

Info hierna : bron persbericht stad Geel + website Geel

Op de baan van Geel naar Retie ligt een stukje vergeten oorlogsgeschiedenis: een Britse basis gebouwd tijdens de Koude Oorlog. De meeste kennen deze plek als het Geelse ‘Engels Kamp’. De stad Geel wil het verleden van deze vergeten plek in kaart brengen. Daarvoor roept het Geelse Stadsarchief iedereen die informatie heeft op om mee te werken.

Het Engels Kamp van Geel was niet de enige Britse basis die vanaf de jaren 1950, in volle Koude Oorlog, in de Kempen werd gevestigd. Na de Tweede Wereldoorlog zochten de Britten een uitvalsbasis om hun Rijnleger in geval van nood snel te kunnen bevoorraden. De Kempen bleek om verschillende redenen een geknipte locatie. In 1952 werd het Belgisch-Brits akkoord ‘Operatie Gondola’ getekend. Dit akkoord voorzag naast kampen om Britse militairen te huisvesten ook verschillende opslagplaatsen voor legermateriaal o.a. in Lier, Broechem, Tielen, Olen en dus ook in Geel.

Weinig beschikbare informatie

Hoewel het Engels Kamp van Geel dienst deed als stokkageruimte herbergt de plek heel wat verhalen. “In het Engels Kamp werkten naast Britten veel mensen uit de regio,” vertelt stadsarchivaris Gonnie Leysen. “Er moeten dus verhalen zijn van Kempenaren die er een job hadden. Maar ook van Britse werknemers die in deze streek bleven wonen omdat ze hier de liefde van hun leven vonden.” Een ander verhaal is dat van de boeren die onteigend werden voor de aanleg van de militaire terreinen en die stevig protesteerden tegen de komst van het kamp.

“We zouden het verleden van het Engels Kamp graag beter begrijpen,” zegt Gonnie Leysen, “maar het spijtige is dat we in het Geelse stadsarchief amper over beeld- en archiefmateriaal beschikken.” Om die reden roept het archief iedereen die een verhaal, een foto of een document over het Engels Kamp heeft op om contact op te nemen met het stadsarchief. “Alle binnengebrachte informatie wordt door onze dienst gedigitaliseerd en beschreven. Mensen krijgen hun originele foto’s en documenten vervolgens gewoon weer mee naar huis”.

Nieuw speelbos

De interesse in het Engels Kamp is geen toeval. De stad Geel zal een deel van dit militaire domein inrichten als speelbos, zoals voorzien is in het ruimtelijk uitvoeringsplan dat voor het militair domein werd opgesteld. In het kader van de ontwikkeling van dit speelbos wil de stad ook graag de geschiedenis achter deze verborgen plek duiden naar jongeren toe.

Wie informatie of beeldmateriaal heeft, mag contact opnemen met het Geelse Stadsarchief, Werft 30, Geel – archief [at] geel.be - 014 56 66 90. Openingsuren: dinsdag, donderdag en vrijdag van 9u tot 12u en van 13u tot 17u of op afspraak.

Bart Julliams

Schepen Ruimtelijke ordening, Milieu, tewerkstelling en sociale economie