N-VA Geel steunt kordate controle van woninginbraken

Op 22 februari 2018
Politieraadsleden

Elke dag worden 3 tot 4 Kempense gezinnen geconfronteerd met een woninginbraak. Daarom steunt N-VA Geel de vele bijkomende inspanningen van onze politie om inbrekers via nummerplaatherkenning op te sporen. Alleen al deze maand werden zo’n 2400 voertuigen gecontroleerd.

Onze regio is zeer vatbaar voor woninginbraken. Volgens cijfers die opgevraagd werden door Kempens N-VA-Kamerlid Yoleen Van Camp werden vorig jaar elke dag zo’n 3 tot 4 woninginbraken gepleegd in de Kempen. De meeste van deze inbraken vinden plaats in gemeenten langs de E313 zoals Geel, waarlangs inbrekers snel kunnen wegvluchten.

Bij N-VA vinden we het daarom belangrijk dat onze politie werk maakt van een kordate controle op woninginbraken. Daarom steunen we ook de vele bijkomende inspanningen van de politie in onze politiezone Geel-Meerhout-Laakdal om woninginbraak op te sporen.

Intensieve controle van voertuigen

Het opsporen van inbraak doet onze politie onder meer door geseinde of gestolen voertuigen te controleren via ANPR-camera’s. Dit zijn slimme camera’s die nummerplaten herkennen en ze vergelijken met de nummerplaten in bestaande databanken. Zo kunnen gestolen of geseinde voertuigen worden opgespoord, maar ook gestolen nummerplaten, niet-verzekerde voertuigen, of niet-gekeurde voertuigen. Twee jaar geleden al steunden onze N-VA-Politieraadsleden het plaatsen van ANPR-camera’s.

Deze maand alleen al werden er zo’n 2400 voertuigen gecontroleerd, zowel via de ANPR-camera’s als via vaste controleposten. Op 7 februari werden 1076 voertuigen gecontroleerd. Op 20 februari, voerde onze politiezone opnieuw actie tegen woninginbraken. Maar liefst 979 voertuigen werden met ANPR-camera’s gecontroleerd. 344 voertuigen werden uit het verkeer gehaald en aan een controle onderworpen. Dit gebeurde op negen verschillende locaties, die gekozen werden op basis van recent cijfermateriaal over woninginbraken. Bij N-VA Geel zijn we uiteraard zeer tevreden over deze veelvuldige en grondige controles.

Ook inzet op preventie

We merken graag op dat de Gelenaar op meerdere manieren ook preventief kan optreden tegen woninginbraken. Dit kan via het melden van verdachte zaken, het aanvragen van gratis inbraakpreventie-advies, tot het organiseren van een Polysafe-avond bij je thuis, waar je buren, vrienden, familie, uitnodigt en de inbraakpreventie-adviseur langskomt en vertelt wat je allemaal kan doen om je woning beter te beveiligen.

De mannen en vrouwen van ons politiekorps doen op verschillende manieren hun uiterste best om onze veiligheid te garanderen. N-VA Geel dankt dan ook uitdrukkelijk de vele inspanningen van onze politie. Als het van N-VA Geel afhangt, zullen we in de toekomst verdere inspanningen leveren om van Geel een nog veiligere stad te maken.