Gemeenteraad keurt meerjarenplan 2020-2025 goed

Financiele groei

Vanavond, maandag 16 december 2019, keurde de gemeenteraad het meerjarenplan 2020 -2025 goed. De voorbije weken waren onze schepenen intensief bezig om je juiste balans te vinden tussen de nodige investeringen en nieuwe projecten. Dankzij de soberheid en efficiëntie die de stad de voorbije jaren aan de dag legde, zijn de financiën in evenwicht. In het plan focust het stadsbestuur op levenskwaliteit, (verkeers)veiligheid en duurzaamheid. Op dinsdag 21 januari nodigt de Stad Geel iedereen van harte uit voor een infomoment om het meerjarenplan toe te lichten.

Wat zijn de belangrijkste investeringen voor de komende 5 jaar?

We trekken de kaart van een bruisend Geel.

Een uitgebreide denkoefening over een nieuw of vernieuwd cultureel centrum wordt opgestart. In tussentijd willen we de ‘beleving’ van het cultuuraanbod verbeteren en komen er nieuwe zetels om volop te genieten. Ook de Academie voor muziek ondergaat een grondige facelift en wordt vernieuwd.

De site van Havermarkt en Werft – Poissonsdries - Lebonstraat wordt de komende jaren volledig herdacht. Zo krijgt ons centrum een tweede  groene, open en aantrekkelijke long bedoeld voor handel en ontspanning. Maar Geel trekt ook volop de kaart van de versterking van onze handelskern via nieuwe stedenbouwkundige mogelijkheden, met projecten zoals Street Art, een aangename vergroening en ondersteuning van initiatieven vanuit Geel Centrum.

Onze deeldorpen worden niet vergeten. We gaan al zeker aan de slag met de heraanleg van de zone rond de kerk van Stelen, het Sint Dimpnaplein,  speelmogelijkheden rond de Sint Amandskerk en  het dorpsplein Winkelomheide.

Sportend Geel maakt een grote sprong vooruit.

We instaleren een flitsend Skatepark op De Boogaard. Op de Leunen investeren we in een snelle nieuwe atletiekpiste. De Axion wordt volledig vernieuwd met een extra hall ten voordele van de aanwezige sportclubs. Ook wordt een budget vrijgemaakt voor een kunstgrasveld voor hockey.

Beter omgaan met energie verbruik

We geven het voorbeeld via ons ESCO project waarmee we op eigen patrimonium bijna 50% energie besparen  via het gebruik van hernieuwbare energie en optimale energie-efficiëntie. Er wordt ingezet op sensibiliserende acties naar burgers en bedrijven.  Bij renovatie en nieuwbouw kiezen we voor duurzame energie- investering en rollen we mee geothermie en de uitbouw van warmtenetten uit.

Sterkere en duurzamere mobiliteit

We investeren 180.000 euro om Trage Wegen te ontwikkelen waarvan 60.000 euro specifiek rond openbare gebouwen en scholen. Bijna 100.000 EUR word voorzien voor Duurzame mobiliteit met  (fiets en auto) deelsystemen en Mobipunten. We vergroenen daarbij ook ons eigen wagenpark de komende jaren.

Een aangenamere natuurlijke omgeving om te leven

Het Beleidsplan ruimte wordt de basis voor het toekomstig klimaat-, leefmilieu- en waterbeleid.  Geel creëert openbare ruimten met een nieuw evenwicht tussen gebruiks-, toekomst- en belevingswaarde.

We zetten in op het verhogen van biodiversiteit en investeren 30.000 euro voor aanleg van braakliggende gronden, de zogenaamde kansenkavels of Tiny forests. Speelplaatsen gaan we ontharden en groen-blauwe (water/recreatie) ruimten op ons grondgebied gaan we met elkaar verbinden. Hiervoor voorzien we 125.000 EUR. Een investering van 150.000 euro wordt vrijgemaakt voor stijging van de bebossingsgraad en dit doormiddel van meer volgroeide bomen .

Duurzaam waterbeheer en ecologische voetafdruk

In dit kader werd er 130.000 euro voorzien om duurzame investeringen te doen o.v.v. waterverbruik bij renovatie en nieuwe infrastructuur + 300.000 euro in het algemeen voor duurzame investeringen bij renovatie en nieuwe infrastructuurprojecten.

Kwalitatieve gezondheidszorg

De stad legt ook een financiële reserve aan om de steeds toenemende pensioenlast van het ziekenhuis mee te helpen opvangen in de komende jaren. Het bestuur vindt het voorbestaan van ons ziekenhuis een absolute prioriteit en wil dan ook haar steentje bijdragen om de kwalitatieve zorgverlening te behouden op ons grondgebied.

U merkt het al: vele punten die ons als N-VA zo nauw aan het hart lagen tijdens de campagne van 2018 hebben we ook opgenomen in dit meerjarenplan. Samen hebben we een hart voor Geel!

Meer informatie kan u bekomen op dinsdag 21 januari 2020 tijdens het infomoment van de Stad Geel.